Onze koers
Met het kompas ’t beste voor ieder kind! in de hand bouwen wij de komende jaren verder. De afgelopen jaren is hard gewerkt om de basis op orde te krijgen. Dit maakte deel uit van de herstelopdracht van de Onderwijsinspectie. Op de drempel van 2023 heeft de Onderwijsinspectie geconstateerd dat de voortgang van de herstelopdracht op koers ligt. En de basis moet naar een stevige basis doorgroeien. Daarom blijft er veel aandacht voor de basis in dit koersplan. Om te beginnen bij Leerrijk zelf.
Focussen op basisvaardigheden
De basis is ook belangrijk voor de ambities van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voor het primair onderwijs. Bovendien is een goede basis op school belangrijk, om de al jaren dalende resultaten van kinderen op het gebied van taal en rekenen verder te versterken. Den Haag adviseert ons om te focussen op basisvaardigheden: taal, rekenen en burgerschap. En ook op digitale vaardigheden.
Tijd van crises
Dit koersplan is opgesteld in een tijd van crises. Deze zijn voelbaar op de volgende gebieden: jeugdzorg, arbeidsmarkt, oorlog, energie, armoede, kansenongelijkheid, biodiversiteit en klimaat. Deze onderdelen raken Leerrijk in allerlei opzichten. Bijvoorbeeld de sterke toename van anderstalige leerlingen. Maar ook de hogere temperaturen in oude schoolgebouwen leiden soms tot onwerkbare leer- en werkomstandigheden. Daarnaast blijft sprake van personeelstekort in het primair onderwijs. Naar verwachting neemt dit de komende jaren verder toe en is het tekort langdurig van aard.
We zijn samen Leerrijk
Ten slotte kan nog veel potentieel worden benut. Binnen Leerrijk en ook daarbuiten. Het delen van kennis en expertise tussen scholen gebeurt mondjesmaat. Hierdoor vinden we nog te vaak onnodig zelf het wiel uit. We benutten te weinig dat we samen Leerrijk zijn. Ook de samenwerking met andere organisaties kan veel beter. Dat geldt bijvoorbeeld voor de samenwerking tussen de schoolbesturen binnen de Langstraat of de ontwikkeling van de kindcentra in onze regio. Een kansrijk initiatief is de gebiedsgerichte aanpak van het samenwerkingsverband waarin Leerrijk participeert.
Vier strategische thema’s
De komende jaren ligt de focus op de volgende vier strategische thema’s met de bijbehorende (ambities) speerpunten:
Stevige basis
- Gedifferentieerd ontwikkelen vanuit hoge verwachtingen
- Leer- en werkplezier
- Focus op basisvaardigheden
- Professionele houding
- Solide organisatie
- Vernieuwen en Innoveren
Verbreding onderwijsaanbod
- Duurzame en gezonde gebouwen en pleinen
- Excellent werkgeverschap
Aandacht voor medewerker en mens
- Mogelijkheden voor groei
- Arbeidsvoorwaarden met lef
- Slim samenwerken
Kennis delen en expertise benutten
- Versterken doorlopende leerlijnen (0-18 jaar)
- Gemeenschapsvorming
- Bestuurlijke krachtenbundeling
Leerrijk werkt planmatig en doelgericht, zoals in de beloftes is aangegeven. De strategische thema’s en onderliggende speerpunten worden hierdoor uitgewerkt in ambities die merkbaar, meetbaar en/of zichtbaar resultaat geven. Ook moeten de speerpunten ontwikkelingsgericht zijn.